onsdag 29. januar 2014

Frem fra glemselen...

Hver vår kommer et av mine favorittmøbler inn i huset...mitt gamle skomakerbord! Dette bordet sto inni et bitte lite skomakerhus på en eiendom jeg var så heldig å få være med å tømme en gang. Vi skulle akkurat til å gå når jeg spurte de som som hade ansvaret for eiendommen "Ja dere har ikke noe annet som kunne være interssant da ? " Jooo... i det lille skomakerhuset skulle det være et bord ,men det var skikkelig ekkelt der inne så der hadde ingen lyst til å gå inn"fikk jeg til svar.
Nei denne sjangsen kunne ikke gå fra meg, jeg MÅTTE inn å se :) Noe jeg selfølgelig ikke angrer på...:)


At det var ekkelt der inne stemte ja... ikke så rart siden det ikke var blitt brukt på mange mange år....men vi fikk ut bordet og litt ekstra tilbehør....En liten barneskolest måtte få være med som et minne fra hvor bordet kommer fra :)


Inni dette bitte lille skomakerhuset satt en kar med snø,kulde og vind susende rundt veggene på vinterstid og reparerte sko til folk og om sommeren var han hvalfanger . Så nå vet dere også litt om bordets historie :)
Skomakerhusets dør.....Å det var lenge siden den hadde sett malekosten:)
Slik kommer man seg over til dette sjarmerende landstedet, helt nederst i hjørnet skimtes også det lille skomakerhuset. For å få bordet i god stand måtte en grundig vask og en skikkelig omgang med pussepapir til. Den nydelige blåfargen måtte jo selfølgelig bevares på best mulig måte. Resten av fangsten skimtes bak her og dere kjenner garantert igjen mange av disse gobitene...for de brukes flittig her i huset den dag i dag :)
Ganske ekkelt !! men så var det å se forbi det...å se heller hvilket potensial dette vakre bordet hadde :)
Fargen ble lysere og enda mere vakrere etter behandlingen med skrubb og puss .




Gleder meg til det snart er på plass igjen...for å komme til dit det står nå må man vasse i snø til livet....så det blir ikke med det aller første desverre....Men glede seg ...det kan man :)
Snart helg for min del som har fri på fredag....Åh!! Så godt det skal bli med en glad og kreativ helg:)

              KLEMMER FRA VIBEKE

8 kommentarer:

  1. Du så mange flotte skatter som kommer på din vei:) Helt nydelig bord. En herlig historie.
    ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Og for en herlig historie bak :-)
    Bordet har nydelig farge og de vakre tallerkenene dine kom virkelig til sin rett over det!!
    Mange fine bilder!
    God uke :-)

    SvarSlett
  3. Hei! Deilig med litt vårfargar og ei fin historie. Bileta dine er verkeleg inspirerande og så har du så mange fine gamle skattar! Eg sitt nesten og trippar her for eg fekk akkurat telefon frå ein mann med eit gamalt småbruk der huset skal rivast- han inviterte meg bort for å ta ein titt på søndag- Gjett om eg gledar meg! Kanskje finn eg nokon gamle skattar der :-)
    Ønskar deg ein fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette var et kjempe fint skomakerbord! Man kan jammen finne mange bortgjemte skatter i gamle hus :)

      Slett
  5. Så mange flotte bilder! Og bordet er jo lekkert :) Takk for at du delte historien!

    SvarSlett
  6. God tidlig morgenen venn ❤.
    Husker godt denne historien og de nydeligste bilder!
    Bordet har en skjønn farge .
    Det er en glede å glede seg ja ;))))
    Her er ikke snø , men kaldt og tørre veier ... Noe som ikke er få vanlig på denne tiden.
    Lysere for hver dag og DET liker jeg!
    Ha en herlig dag vakre ❤.

    God klem
    Camilla .

    SvarSlett